Nieuw onderwerp  |  Naar begin  |  Ga naar onderwerp  |  Zoeken  |     Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 
 keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan de Vries 
Datum:   01-05-2006 23:51

Vandaag is onze Eribelle gekeurd voor Tempo-100 op de Autobahn. Voor Duitsers was dit al langer mogelijk, maar sinds het begin van dit jaar kunnen Nederlanders ook gebruik van de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen om 100 km/u op Auto(snel)wegen te mogen rijden.
In Frankrijk hadden wij al ontdekt dat je met een kleine Eribelle van maximaal 650 kilo achter een auto van 1550 kilo rustig 120 kilometer per uur kunt rijden, mits de banden goed zijn en op de juiste spanning. De maximumsnelheid is daar op autosnelwegen voor personenauto's met of zonder aanhanger 130 km/u. In Duitsland is de snelheid van auto met aanhanger net als in Nederland 80 km/u. Met deze snelheid ben je gedwongen om de hele tijd tussen de vrachtauto's te rijden. Als je heel Duitsland doorrijdt kan het zijn dat je 10 uur lang steeds het zelfde uitzicht hebt op de achterzijde van vrachtwagens. Het voordeel van Tempo-100 is niet alleen dat je meer van de omgeving ziet, je bent nu ook veel sneller door Duitsland. Want wees nu eerlijk je rijdt alleen maar langs de Autobahn om zo snel mogelijk bestemmingen in het zuiden te bereiken.
De keuring was een fluitje van een cent. De keurmeester van Tuv Nord in Vaassen controleerde de combinatie van auto en caravan. Hij constateerde dat alles in orde was en over twee weken krijg ik de papieren toegestuurd en stickers van 100 km, welke op caravan en auto geplakt moeten worden.

Waar wordt op gelet? In de eerste plaats op de gewichten van auto en caravan. Het maximaal beladen gewicht van de caravan mag 80% zijn van het lege autogewicht (rijklaar). Als er een anti-slingerkoppeling is aangebracht mag het maximale beladen gewicht van de caracan 100% van het autogewicht zijn. De anti-slingerkoppeling moet wel goedgekeurd zijn. Dat zijn niet alle koppelingen, want zo wordt bijv. de Stabifix4 zonder pardon afgekeurd.
De auto moet zijn voorzien van ABS. De caravan moet een oplooprem hebben en hydraulische schokbrekers. De banden mogen niet ouder zijn dan 6 jaar en moeten zijn voorzien van de juiste loadindex.
Bij de keuring moet het kentekenbewijs van de auto worden getoond en voor caravans zwaarder dan 750 kg, het registratiebewijs. Voor de kleine Eribelle (maximum gewicht 630 of 650 kg) zonder registratie wordt aangeraden een folder met de specificaties mee te nemen. Deze is te downloden van de website van Eribelle.nl.
De kosten voor de keuring, welke een half uurtje duurt, zijn € 98,50. Dit bedrag lijkt vrij hoog, maar een bekeuring is vaak veel duurder. Zelfs als je gesnapt wordt als je een keer per ongeluk harder dan 100 rijdt, ben je nog voordeliger uit, want de boete wordt geheven vanaf 100 km/u i.pv. 80.
Een afspraak voor een keuring kan telefonisch worden geregeld via tel. nr 0578-668233. De tuv heeft ook een website: http://www.tuev-nord.nl
Het was vrij druk bij de keuring maar door goede planning was er weinig wachttijd. De foto's van de keuring zijn te zien in het album.
Jan de Vries

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   02-05-2006 20:13

Jan, proficiat met het behalen van je goedkeuring!

De foto's staan in het foto-album.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   29-01-2007 14:50

Het is wellicht practisch te weten, zeker voor Eribellisten die in de NL/D grensstreken wonen, dat de Tempo-100 keuring ENKEL in Vaassen kan worden gedaan. Zo werd mij tenminste vandaag verteld toen ik hierover telefonisch navraag deed bij TUV Noord in Vaassen.
Concreet betekent dit, dat wij (woonachtig zo'n 5 km van Aken) 220 km (enkele reis!) moeten afleggen om voor onze auto/Eribelle-combinatie een Tempo-100 goedkeuring te kunnen krijgen!
Wij waren in de veronderstelling deze keuring bij een TUV-kantoor hier direct bij ons over de grens te kunnen laten doen maar dat schijnt - volgens TUV Vaassen - niet mogelijk te zijn: daar is men enkel toegespitst op voertuigen met Duitse kentekens (en daar schijnt een andere procedure voor te zijn). Een teleurstellend bericht dus! Of praat TUV Vaassen enkel voor haar eigen beurs (wie 't weet mag 't zeggen!)???

Ook practisch om te weten is dat - in Vaassen - de wachttijd voor een keuring op dit moment (januari) ca. 1 week bedraagt. Vanaf april moet je echter rekenen met langere wachttijden (3 weken schijnt dan heel normaal te zijn). Je dient er dan ook nog rekening mee te houden dat het - na de keuring - nog 10-14 dagen duurt eer je de benodigde goedkeuringspapieren en 100 km-stickers in huis hebt!

Hoe zit het trouwens wanneer je met zo'n 100 km-sticker op je auto/caravan door Belgie en Frankrijk rijdt? Doe je jezelf in deze landen dan tekort? Je mag daar immers sneller als 100 km/u rijden. Of kun je de stickers naar believen verwijderen en opplakken?

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan de Vries 
Datum:   29-01-2007 23:27

Hallo Veronique.

Het lijkt mij een verstandig idee om een tempo-100 keuring te laten verrichten. Vaassen is dan wel een heel eind rijden vanuit Heerlen, maar je hoeft in Duitsland dan niet meer bang te zijn dat de politie je snapt. Wij hebben de sticker vorig jaar op onze caravan aangebracht en zijn daarmee vier keer door Duitsland gereden. Het is met die ontheffing veel relaxter rijden. Voorheen reed ik ook altijd honderd km in Duitsland, maar je moest altijd op je hoede zijn voor eventuele achteroprijdende politeauto's. Ondanks sterke verhalen van landgenoten, die altijd 100 rijden in Duitsland en nooit bekeurd zijn, hoorde ik toevallig vanmiddag andere geluiden.
Op de Caravana in Leeuwarden was ook een stand van Tüv Vaassen. De vertegenwoordiger vertelde mij dat er bij hun vaak mensen kwamen, die een ontheffing wilden omdat ze wel bekeurd waren. Pas geleden kwam er iemand die de Duitse staatskas met een boete van 320 euro had gespekt.
De Tüv-man verzekerde mij ook nog dat als je al gesnapt met een snelheid boven de 100 kilometer je pas hoeft te betalen vanaf 100 km i.p.v. 80.
Als je in België of Frankrijk rijdt, waar je zelfs 130 mag rijden, hoef je de sticker er niet af te halen. Afgelopen zomer hebben wij ook een hele lange tocht door Frankrijk gemaakt met sticker-100, maar hebben geen politieagent gezien die ons aanhield toen wij harder reden. Ook Duitse toeristen met caravan hadden hun eventuele 100-sticker er gewoon op laten zitten.

Groetnis
Jan de Vries

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: h 
Datum:   01-03-2007 01:36

Hallo,
Kan iemand mij vertellen waar ik een certificaat kan krijgen om 160 km/u te mogen/kunnen rijden? Wij rijden meestal niet harder dan 120 met de caravan maar soms is het toch ook wel tegen de 170km/u
De caravan ligt dan ook nog muurvast op de weg.In Nederland zijn wij uiteraard heel wat langzamer.
M.vr.gr. H

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan de Vries 
Datum:   04-03-2007 21:56

Het is niet onverstandig om anoniem op dit forum te schrijven als je regelmatig 160 km/u met een caravan rijdt.
Een certificaat voor 160 km/u is volgens mij niet verkrijgbaar. Als je met een caravan 160 km/u door Duitsland scheurt is er vast wel een politieagent, die een briefje wil uitschrijven. Dat zal wel geen goedkoop "certificaat" worden.
Een certificaat voor Tempo 100 is wel te regelen als je aan de voorwaarden voldoet, omschreven in het eerste bericht op deze forumlijn.
Met zo'n ontheffing is de bekeuring in elk geval goedkoper als je in Duitsland gesnapt wordt met 120 km/u., dan wanneer je geen Tempo-100 certifcaat hebt. Met onze Eribelle van 650 kilo aan de haak is dit geen extreem hoge snelheid. Met onze auto, die bijna drie keer zo veel weegt dan de caravan, is het ook nog wel verantwoord om 130 km/u in Frankrijk te rijden. Dat is daar de maximum snelheid met caravan of aanhanger op de Autoroute. Honderdzestig lijkt mij wel erg extreem. We hebben dat een keer gereden in Italië omdat wij nog een veerboot moesten halen na een dag met veel oponthoud. Maar met die snelheid ga ik echt niet ontspannen op vakantie.
Ik ben benieuwd met welke combinatie 160 km/u H. rijdt.

Mei groetnis,
Jan de Vries.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   08-03-2007 22:18

Het blijft toch altijd spannend met onze Eribelle!
Ook wij hebben besloten "te gaan" voor een Tempo-100 keuring op onze 1998 Eribelle 430TD/auto (Volvo XC70)-combinatie. Dus werd deze voertuigcombinatie door ons, aan de hand van het op www.tuev-nord.nl beschikbaar gestelde "Vereisten-Lijstje" aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen.
Tijdens onze inspectie stuitten wij op het volgende: zowel volgens ons kentekenbewijs als volgens het serieplaatje op onze Eribelle heeft onze Eribelle een maximale massa en een maximum aslast van 1100kg. Volgens de TUV dient de caravan voorzien te zijn van banden met het voor dit gewicht juiste loadindexcijfer. Met andere woorden: onze caravan dient voorzien te zijn van banden met een loadindex-aanduiding van tenminste 88 (het cijfer 88 staat voor een draaglast - per band - van 560kg). Onder onze Eribelle liggen echter, geheel conform de Eriba Eribelle handleiding, 185/70 R13 86T banden (toen de originele banden enkele jaren geleden toe waren aan vervanging zijn zij door exact de zelfde banden vervangen). Het cijfer 86 geeft aan dat de draaglast van deze band 530kg is. En 2x 530 = 1060kg en geen 1100kg!
Wij dus contact opnemen met de TUV: Nou, met deze banden onder onze caravan konden we ons de moeite om naar de keuring te komen beter sparen: met deze banden geen goedkeuring!
Wat nu? Goede raad was duur, want:
1. Waarom was de Eribelle origineel geleverd met 86T-banden?
2. Welke andere banden zouden wij KUNNEN en MOGEN gebruiken onder onze Eribelle? De Eribelle ligt nogal laag aan de grond en grotere banden zouden er wel eens toe kunnen leiden dat de banden de wielkassen raken! En uiteraard mogen deze andere banden het rijgedrag van de caravan niet veranderen!
Dus wij meteen bellen, zowel met Eriba Nederland als met onze Eriba-dealer (Ridderbeks te Echt). Op beide plaatsen kon men onze vragen niet direct beantwoorden maar binnen een dag ontvingen wij van beide zijden bericht met de volgende, gelijkluidende strekking: volgens de typegoedkeuring zoals deze door de RDW is afgegeven is het totale gewicht van 1100kg samengesteld uit het as- en disselgewicht. Trek je van dit totaalgewicht van 1100kg 75kg af (=normaal disselgewicht), dan blijft 1025kg over. Gebaseerd hierop liggen 86T-banden onder de Eribelle.
Volgens de nieuwe (want deze waren er nog niet toen onze Eribelle geproduceerd werd) en eigen normen van de TUV t.b.v. de Tempo-100 keuring dient het draagvermogen van de banden echter voldoende te zijn voor het gehele toelaatbare gewicht.
Een pak van ons hart, er was dus geen sprake van een productie- of leveringsfout!!
Dit is uiteraard wel zeer belangrijke informatie, niet alleen voor ons, maar ook voor alle andere Eribellisten die voor een Tempo-100 keuring besluiten!

Ons werd geadviseerd onder onze Eribelle banden te monteren met de zelfde hoogte als de 185/70 banden, zoals bij voorbeeld de 165 R13 band met een draagvermogen van 630kg (index 92).
Dat is informatie waar we iets mee kunnen en dus vervolgen wij vol goede moed onze weg naar de Tempo-100 keuring en houden u op de hoogte!

PS: voor het overzichtje met (o.a.) de loadindexcijfers verwijs ik u naar de forumlijn "Caravanbanden (de banden van uw Eribelle)".

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Co van Noortwijk 
Datum:   13-03-2007 09:06

Hallo Jan de Vries,

Als een van de eisen is dat de caravan voorzien moet zijn van schokbrekers denk ik dat er veel Eribelle's zullen afvallen.
Of bestaat er een mogelijkheid om deze, indien mogelijk en praktisch, te laten monteren?

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan Willem 
Datum:   13-03-2007 21:04

Hallo Co,

Dat loopt wel los denk ik, ook de oude Eribelle's van eind jaren 80 zijn uitgerust met schokbrekers.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   14-03-2007 13:32

In overleg met een plaatselijk bandenbedrijf zijn vandaag de volgende banden onder onze Eribelle 430TD gemonteerd: 2 verzwaarde oftewel high speed radiaal banden voor bestel-/aanhangwagen/trailer ("light truck") merk Cheng Shin Tire, model UE-168, 165R13C 94/92N 8PR.
Deze banden hebben een doorsnede van 596mm, een breedte van 165mm, een draagvermogen van 670kg (per band) en zijn goed voor een snelheid van 140km/uur. Hoewel deze banden een luchtdruk kunnen hebben van 4,5 bar is ons door het bandenbedrijf geadviseerd een luchtdruk van 3,0 bar aan te houden (beter rijcomfort, voorkomt "stuiteren"). Met een luchtdruk van 3,0 heeft de band een iets bollere "wang".

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Michel de Vries 
Datum:   14-03-2007 21:54

Pas geleden heb ik een mail gestuurd naar de Duitse TUV. Daar staat in dat wij als nederlanders gewoon naar een duitse TUV kunnen, dit in tegenstelling tot wat "Vaassen" beweerd. Hieronder een kopie van die mail.

Sehr geehrter Herr de Vries,
vielen Dank für Ihre Anfrage.

Auch für Sie als Niederländer ist es möglich mit Ihren Fahrzeugkombinationen mit 100 km/h auf Bundesautobahnen und Kraftfahrstraßen zu fahren. Dazu benötigen Sie die Bestätigung eines unserer Sachverständigen. Diese Bestätigung müssen Sie bei einer grenznahen Straßenverkehrsbehörde ("Zulassungsstelle") vorlegen. Dort wird dann die Genehmigung erteilt.

Wenden Sie sich bitte an eine unserer TÜV-STATIONEN, an der wir Sonderabnahmen anbieten. Mehr erfahren Sie über den Link


www.tuev-nord.de/tnm2006/OTS/ots_start.aspx .


Klicken Sie auf der Landkarte das für Sie nächstgelegene Bundesland an, dann werden Ihnen die TÜV-STATIONEN in alphabetischer Reihenfolge angezeigt. Wenn Sie jetzt die für Sie am günstigsten gelegene TÜV-STATION anklicken, werden Ihnen die Adresse, die angebotenen Dienstleistungen und die Öffnungszeiten der TÜV-STATION angezeigt.

Auskünfte und Beratungen werden zum Satz von 23,05 € je Viertelstunde berechnet.

Mit freundlichen Grüßen

Bert Korporal
TÜV NORD Mobilität
www.tuev-nord.de


-----Ursprüngliche Nachricht-----
Von: automail@tuev-nord.de Im Auftrag von [mailto:]
Gesendet: Montag, 12. Februar 2007 17:53
An: VL-info@tuev-nord.de
Betreff: Betreff: tempo 100



Die folgenden Daten wurden über das Webformular eingegeben:
-----------------------------------------------------------
betreff: tempo 100
nachricht: Hallo, Ich möchte gern wissen ob Ich in Deutschland ein "tempo 100" schein für mein wohnwagen kriegen kan. Ich erfülle die technischen Voraussetzungen. Oder mussl Ich nach eine Niederländischer Tüv station gehen. Mit Freundlichen Grussen, Michel de Vries Doetinchem
Anrede: Herr
Name: Michel de Vries

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan de Vries 
Datum:   19-03-2007 00:47

Hallo Co en Jan Willem,

Onder onze Eribelle van het type 1 uit 1987 zaten eerst wel schokbrekers, maar die zijn er door een caravanbedrijf afgehaald toen ik de caravan daar liet keuren. Volgens de monteur van dat bedrijf (ik noem geen naam) waren die dingen niet nodig. De as met daarin nieuwe veerrubbers was voldoende voor een goed veergedrag.
Inmiddels laat ik onze Eribelle naar volle tevredenheid door Caravanbedrijf Van der Meer uit Nieuwehorne onderhouden. Die heeft als eerste weer (nieuwe) schokbrekers gemonteerd toen ik de caravan daar voor een onderhoudsbeurt en keuring naar toe bracht. Als er onder de Eribelle van Co geen schokbrekers zitten, zijn die er waarschijnlijk afgehaald. Volgens mij zitten op de draagarmen en het chassis van de Eribelle wel degelijk bevestigingspunten voor schokbrekers.
Als de Tüv in Vaassen bij een keuring voor tempo-100 schokbrekers verplicht stelt, dan is dat niet voor niets. Die dingen hebben wel degelijk een functie: de stabiliteit van de caravan.

Groetnis
Jan de vries

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Co van Noortwijk 
Datum:   20-03-2007 09:21

Ben met de looplamp maar eens onder onze Eribelle gekropen om de schokbrekers te zoeken.
Niets gevonden en ook geen enkele aanwijzing (bevestigingspunten o.i.d.)
dat er ooit schokbrekers hebben gezeten.
Over onze Eribelle, model 350 DD uit 1995 wordt ook in de documentatie nergens over schokbrekers gesproken dit in tegenstelling tot de Eribelle-modellen uit de 80er jaren.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan de Vries 
Datum:   20-03-2007 18:34

Co,

Ik dacht dat jij een Eribelle type 1 uit de jaren 80 hebt.
Het is mij niet bekend of er schokbrekers onder het type 2 zitten of dat er bevestigingspunten aanwezig zijn.
Wellich kan een andere bezitter van een Eribelle type 2 uit de jaren 90 hier meer over vertellen.

Groetnis,
Jan de Vries

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   21-03-2007 17:26

Hoewel ik het eigenlijk al zeker wist ben ik vandaag toch nog even onder onze 1998 Eribelle 430TD gedoken: en ja hoor, zij heeft schokbrekers!

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan de Vries 
Datum:   21-03-2007 20:45

Co,

In het Foto-Album op deze site staan op bladzijde 10 rechtsonder twee foto's van een schokbreker onder een Eribelle 430.
Misschien dat je aan de hand van die foto's de schokbrekers onder jouw caravan kunt vinden. Of vaststellen dat die dingen er niet meer zitten of in ieder geval niet op de plek waar zij horen te zitten.

Groetnis,
Jan de Vries.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Co van Noortwijk 
Datum:   23-03-2007 09:30

Leuk is dat speuren naar iets wat er bij mij niet zit.
Zo leer je ook wat van de onderkant van je caravan.
Als je de Eriba documentatie naslaat blijkt dat de lichtste modellen zoals de Puck ook niet zijn voorzien van schokbrekers.
Mijn vermoeden is dan ook dat alleen de zwaardere modellen van type 2 wel voorzien zijn maar de 350 serie (DD+HK) niet.
Het is mij wel bekend dat de lichte modellen van type 1 schokbrekers hebben.
Ben maar eens wat gaan mailen naar de importeur en dealers om dit mysterie op te lossen.
Oplossing volgt.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   29-03-2007 22:29

Onze Eribelle 430TD is deze week "geslaagd" voor de TUV Tempo-100 keuring!
Over een week of twee krijgen wij de bevestiging en de sticker voor op de caravan toegezonden.
De keuring is echter, sedert de keuring van de Eribelle van Jan de Vries (mei 2006), ietwat veranderd: bij de keuring wordt tegenwoordig niet meer de complete auto/caravan-combinatie gekeurd maar enkel de caravan.
De regels zoals deze gelden voor het trekkende voertuig zijn onverminderd van kracht, maar het voldoen aan deze voorwaarden is nu volledig de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Vroeger ontving je 2 stickers, één voor op de caravan en één voor op het trekkende voertuig, nu ontvang je er alleen nog maar één (voor op de caravan).
Het trekkende voertuig hoeft tegenwoordig dus niet meer aanwezig te zijn bij de keuring!
Een aantal caravandealers maakt van deze nieuwe regeling gebruik door nu een soort "collectieve keuringen" te organiseren (doorgaans wel maar enkel voor hun vaste klanten), waarbij meerdere caravans tegelijkertijd in de dealergarage door de TUV worden gekeurd.
Wij hebben onze Eribelle dan ook een paar dagen voor de keuring naar onze dealer gebracht en zijn haar na de keuring weer gaan ophalen.
De keuring was vanzelfsprekend wel (iets) duurder als de € 98,50 die TUV Vaassen berekent, maar bespaarde ons wel de rit, de tijd en de kosten van 440km heen en terug naar Vaassen!
(Deze nieuwe keuringsregeling is er overigens ook de oorzaak van dat sommige caravanmerken - bijv. Adria/Kip - momenteel reclame maken dat hun caravantypes nu geleverd worden inclusief Tempo-100 keuring.)

Maar Eribellisten die in de grensstreek wonen en hun Eribelle niet bij een dealer in onderhoud hebben kunnen nu dus ook, zoals ik begrijp uit het bericht van Michel de Vries, naar een TUV-kantoor in Duitsland gaan.
En dan blijft uiteraard ook nog altijd het TUV-kantoor in Vaassen!

Ik ben eens benieuwd hoeveel Nederlandse Eribelles deze zomer met 100km/uur over de Duitse autowegen razen!

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Sander 
Datum:   06-04-2007 17:13

Hallo,
Dit komt mogelijk als mosterd na de maaltijd omdat ik niet eerder tijd had om er op in te gaan t.w. de schokbrekers.
De relatie kleine/lichte caravan en het al dan niet hebben van schokbrekers lijkt mij niet relevant; de schokbreker is er om de schok "te dempen" zodat er niet een uitslingereffect (=slechte wegligging) ontstaat. Dat geldt voor elk gewicht, licht of zwaar.; de lichte serie uit de 80er jaren heeft ook schokbrekers.
Ten overvloede ben ik nog even onder de "lichte" 350 HK 97 van mijn zwager gekropen en jawel, bingo, schokbrekers; dit zegt natuurlijk niets over de 95 uitvoering maar het eventueel ontbreken van dempers daar zou mij toch verbazen.Heeft contact met ERIBA in deze nog iets opgeleverd ?
mvrgr Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Co van Noortwijk 
Datum:   09-04-2007 14:47

Mogelijk heb ik dan toch nog een uniek exemplaar Eribelle 350DD.
Contact met Eriba heeft niets opgeleverd ofwel de email is nog niet beantwoord.
Mogelijk komt de oplossing tijdens het kampeerweekend in Valkenburg als we eens onder caravans gaan gluren.
Vast staat wel dat er bij onze caravan alle mogelijke bevestigingpunten voor schokbrekers ontbreken en die heb je toch echt nodig om ze te monteren.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Sander 
Datum:   14-04-2007 11:37

Hallo Co;
Ik kom zelf niet naar het Eribelle Treffen, ik zit in het Zuiden van Frankrijk en heb rond die tijd andere verplichtingen. Ben echter wel benieuwd naar het antwoord in deze situatie.
Veel plezier in Limburg.
Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Co van Noortwijk 
Datum:   17-04-2007 11:43

Hallo Alex,

De oplossing is gevonden.
De lichte Eribelle 350DD en 350HK uit serie 2 werden standaard ZONDER schokbrekers geleverd.
De schokbrekers werden als extra, noem het luxe-pakket, gemonteerd uiteraard tegen meerprijs.
Dus het lag aan de koper van de caravan voor welke uitvoering hij/zij heeft gekozen.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Frank DIkkers 
Datum:   19-04-2007 13:13

Ik overweeg deze keuring te laten plaatsvinden, ga nu voor het eerst sinds lange tijd weer eens door Duitsland om zsm Italie te bereiken. Wat is de geldigheidsduur van het "keuringsexamen" . Ik rij in principe iedere 3 jaar een nieuwe auto en dit zou kunnen betekenen dat bij iedere combinatie wijziging (rij nu Audi A6 2.7TDI met Fendt 490) er een nieuwe keuring zou moeten plaatsvinden. Dank voor je bericht.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   19-04-2007 17:41

Wat leuk dat ook mensen met een andere caravan als de Eriba Eribelle voor informatie op de Eribelle-website kijken!
Ik denk dat ik u kan helpen door u de letterlijke tekst van het begeleidend schrijven van de TUV bij onze zojuist verkregen ontheffing te citeren:

Hierbij ontvangt u de ontheffing die benodigd is om in Duitsland, daar waar het is toegestaan, 100km/uur te rijden met uw auto en caravan/aanhanger combinatie. De bijgevoegde sticker dient u op de achterzijde van uw caravan/aanhanger te bevestigen.

Voor de goede orde wijzen wij u er op dat u de ontheffing samen met de kentekendocumenten van uw auto en caravan/aanhanger moet kunnen tonen, indien de autoriteiten u daar om verzoeken.

De ontheffing is verleend voor het in de ontheffing vermelde voertuig. Het is niet gekoppeld aan een specifiek trekkend voertuig. Met andere woorden, het maakt niet uit welke auto de caravan/aanhanger trekt, indien het trekkende voertuig maar beschikt over ABS-remmen en niet lichter is als het in de ontheffing vermelde minimale gewicht voor het trekkende voertuig.

De ontheffing behoeft slechts één maal aangevraagd te worden en behoudt zijn geldigheid. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat, indien u 100km/uur rijdt, uw caravan/aanhanger is voorzien van de juiste banden die niet ouder zijn dan 6 jaar.

Vriendelijke groet,

TUV Nord Nederland BV

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Henri Groenendaal 
Datum:   01-06-2007 16:45

Hallo allemaal, voor mij ook geen Eribelle, maar een Kip.
Wat mij niet helemaal duidelijk wordt uit de hele discussie is het volgende:
De Tüv voorwaarden reppen niet over het eigen gewicht van de trekauto t.ov. het eigen gewicht van de caravan.

In een bericht heb ik gelezen:
Als er een anti-slingerkoppeling is aangebracht mag het maximale beladen gewicht van de caravan 100% van het autogewicht zijn.

In een ander bericht:
het maakt niet uit welke auto de caravan/aanhanger trekt, indien het trekkende voertuig maar beschikt over ABS-remmen en niet lichter is als het in de ontheffing vermelde minimale gewicht voor het trekkende voertuig.

Nu, mij koppeling heeft een goedkeuring, auto ABS, kortom, er staat niets in de weg voor goedkeuring.
Echter: De auto Opel Zafira weegt leeg 1450 kg. De caravan leeg 1130 kg, max. beladen 1500 kg toegestaan.
In de praktijk kom ik volbeladen nooit boven de 1350 kg uit.
Betekent het dat ik, indien ik de caravan nooit zwaarder belaad dan 1450 kg de Tempo 100 wordt toegekend? Ik kan er bij de Tüv ook niets meer over vinden, terwijl ik bijna zeker weet dat het er vroeger iets over heeft opgestaan.
Wie weet hier meer over?

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan de Vries 
Datum:   01-06-2007 23:46

Hallo Henri,

Jammer voor jou, maar je kunt voor jouw kip geen ontheffing krijgen voor tempo 100 in Duitsland. Je zult een zwaardere auto moeten kopen of een lichtere caravan.
De Tüv gaat uit van het maximum toelaatbare beladen gewicht van de caravan. Dat staat ook op het typeplaatje op jouw caravan en wordt als eerste gecontroleerd.
Daarnaast worden de banden gecontroleerd of die wel de juiste loadindex hebben en met voldoende snelheid mogen rijden (zie voor details in de forumlijn caravanbanden).
Verder mogen de banden niet ouder zijn dan zes jaar. Dat moet je zelf in de gaten houden. Als bij controle blijkt dat de banden ouder zijn dan zes jaar, krijg je alsnog een bekeuring met de sticker 100 op je caravan.
Met een goedgekeurde anti-slingerkoppeling mag het maximale toelaatbare gewicht van de caravan niet hoger zijn als dat van de trekkende auto. Zonder anti-slingerkoppeling mag dat gewicht van de caravan niet hoger zijn dan 80% van het gewicht van de trekkende auto.
Je mag elke willekeurige auto voor de caravan zetten, mits hij voldoet aan de bovenstaande voorwaarden. De Tüv gaat uit van het gewicht welk vermeld wordt op het kentekenbewijs.
De auto moet wel voorzien zijn van ABS.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groetnis
Jan de Vries.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Henri Groenendaal 
Datum:   23-08-2007 20:37

Jan, alsnog bedankt voor je uitgebreide opmerkingen. Hierna heb ik toch maar de keuring laten doen. De caravan heeft de toelating gekregen, echter, zoals je al schreef het is pas echt geldig met een andere trekker ervoor. Mijn huidige auto is gewoon 50 kg te licht! Je snapt het al, ik ga lekker rijden met de combinatie en de volgende auto wordt een zwaardere. vr. gr. Henri

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: hub 
Datum:   20-02-2008 11:02

meent u dat werkelijk??

ik als trandport ondernemer heb ik in mijn leven veel ongeluken gezien en door mijn chauffers nog meer.En die hebben zelf al caravans eronder gehad met de ergste gevolgen .
Mijn mening is dat als u dit meent u niet meer op de weg mag komen .klaar. u bent een gevaar voor u zelf en uw gezin evt. maar dat is uw probleem .Maar het ergste is U bent een groot gevaar voor anderen. Hebt u wel eens gedacht aan de hulp diensten die de slachtoffers uit de overblijfselen moeten halen en de nabestaanden moeten waarschuwen.? nee natuurlijk niet.
Ik zelf heb een zware wagen er voor staan met een elddis caravan ,alles is in perfecte staat van dienst en onderhoud op alle gebied, maar ik rij met deze combi niet harder dan 100 soms wel eens 105 maar dat is het. En geloof me ik rij heel veel km per jaar (niet meer met vrachtauto) maar toch.
Ik hoop dat het echt een grap (wel slechte) is wat u vraagt.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: mark 
Datum:   27-02-2008 20:31

ik woon in belgie hoe zit dat met ons voor de 100 keuring in duitsland.
zelfs op de auto controle weet men het niet, men zegt hier alleen als je daar wilt 100 rijden zie dat je hebt anti slinger juiste type hebt,goede banden 6 jaar oud max, abs, en wagen 200kg zwaarder dan caravan, dan kun je zonder problemen 100 km rijden.


ps.ik heb in nederland een elddis gekocht okkazie ,voor ik die in belgie kon in het verkeer brengen (schouwing wegen en papieren enzo, heeft hier 3 maand geduurd.
in belgie is er geen elddis verdeler, en ik moest de originele nummerplaat van nederland afgeven op de belastingen in belgie,
het heeft een 30 dagen geduurd, dat ik de nummerplaat in nederland moest laten; eer ze dat snapten,ik had in nederland een tijdelijke nummerplaat gekregen voor de reis naar belgie (van rdw) normaal zou ik deze week mijn plaat krijgen.

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   27-02-2008 20:45

Het lijkt me vanzelfsprekend dat, ongeacht uit welk welk land je ook komt, de voorwaarden voor het verkrijgen van een Tempo-100 keuring voor iedereen hetzelfde zijn.
Op www.tuev-nord.de/20658.asp staat alle benodigde informatie (in Duits).
Wanneer je caravan en auto aan deze eisen voldoen ga je naar de Tempo-100 keuring.
Als de caravan wordt goedgekeurd ontvang je na enkele weken per post een officieel certificaat en een 100-km sticker voor op de caravan.
Succes ermee!


Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   02-03-2008 17:45

Hier een link naar een website met Nederlandstalige informatie over de tempo-100 keuring:
www.tuev-nord.nl/keuringen/tempo100.htm

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Henri 
Datum:   26-05-2008 14:34

Even nuanceren:
De caravan is in perfecte staat van onderhoud, Weegt leeg: 1130 kg. (max. toegelaten gewicht =1500 kg.)
Auto weegt leeg 1450 kg. De caravan beladen ooit gewogen met met volledige belading en het gewicht kwam niet boven de 1300 kg. uit.
Kortom op basis van dit geheel durf ik 90 km per uur te rijden.
Ik weet dat het niet mag, maar ik denk niet dat ik hiermede een risico beteken voor andere weggebruikers. Het verkeersgdrag en -inzicht speelt hier een grotere rol, evenals ervaring. Ik kies er niet voor om het kenteken te laten afwaarderen, ivm de toekomstige zwaardere trekker.
vr. gr. Henri

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Rob(Troll) 
Datum:   02-08-2008 21:27

Beste Eribellisten,

Graag wil ik even toevoegen dat er in Duitsland kennelijk meerdere TÜV's zijn. Behalve TÜV Nord is er ook een TÜV Rheinland. Deze laatste is vooral interessant voor Eribellisten uit Nederlands of Belgisch Limburg. Daarnaast kan ook DEKRA de keuring in het kader van de 'Tempo 100 Zulassung' uitvoeren. Na de keuring rest dan nog de gang naar het Strassenverkehrsamt (vgl. de RDW in Nederland) voor de registratie.
Gisteren heb ik mijn Troll laten keuren. Kostte € 34,50. Volgende week ga ik naar het Strassenverkehrsamt om de zaak netjes af te handelen. Nu kan ik tenminste met gerust hart op de autobaan met het vrachtverkeer mee.

Veel Tour(ing)plezier,

Rob(Troll)

www.eriba.tk

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan van de Kleut 
Datum:   07-10-2011 21:04

Hallo Veronique, (goed gespeld?)

De Nederlandse instanties weten exact wat een ieder voor een auto en een caravan heeft. Om te beoordelen of ze hun werk goed gedaan hebben moet je de combinatie voorrijden. Men controleerd of men het huiswerk goed gedaan heeft en laat zich dat dan betalen met bijn 100 euro.
En wij maar een extra ritje maken, heen en terug zo'n 450 Km.
Ondergetekende rijd al jaren, met een daarvoor verantwoorde combinatie,
met een kruissnelheid van 90 km. Voordeel is, je kunt heel vaak in de hoogste versnelling rijden met een sterk genoeg koppel. Dit is dus het millieu vriendelijkst maar vooral goedkoper. Waar mogelijk, en het mag, haal ik vrachtwagens in en rijd zo heel relax door de landen in Europa. Nog nooit verbaliseerd, laten we hopen dat het zo blijft. De jagers met de 100 Km sticker rijden niet zo relax en bovendien nauwelijks sneller want heel vaak kom ik ze later weer tegen. Waar praten we over?

Veel caravan plezier, groet,
Jan van de Kleut

Reageer op dit bericht
 
 vakantie is onthaasten
Auteur: f sessink 
Datum:   26-02-2012 23:14

Op die 600 km naar Basel duurt het 1,5 uur langer met 80 Maar het spaart de keuringskosten (en de tijd die je daar in steekt) en de extra brandstofkosten en je zit lekker relaxt tussen de vrachtwagens. Geen denken aan zo een keuring om een ambtenaren systeem in stand te houden..

Gewoon met 87 km/uur met het verkeer mee. Tja, kost toch 54 minuten extra op een vakantiedag in Duitsland. Maar het levert ook rust op, en brandstof besparing.

ftanstechno

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Jan 
Datum:   02-08-2014 21:25

Ik lees nu bij toeval over Temp 100.
A: is dit een wettelijke regelgeving voor Europa
B: is dit alleen voor Duitsland.
C: wat heb je eraan als je altijd door België rijdt om de vakantie te vieren in Frankrijk/spanje.

Wat voor nut heeft de tempo 100 voor francofielen.?

Reageer op dit bericht
 
 Re: keuring Snelheid-100 op Autobahn
Auteur: Coert Rijsdijk 
Datum:   02-08-2014 21:57

Alleen voor Duitsland.
Frankrijk mag je 130 max. Mits je totale gewicht van de combinatie auto en aanhanger de 3500 kg niet overschrijdt .
Dus max gewicht auto en aanhanger geen ledige gewichten .
Gr. Coert

Reageer op dit bericht
 Gegroepeerde weergave   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 


 
 Reageer op dit bericht
 Uw Naam:
 Uw Email:
 Onderwerp:
 Bevestigingscode: