Nieuw onderwerp  |  Naar begin  |  Ga naar onderwerp  |  Zoeken  |     Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 
 Accu IN Caravan
Auteur: Sander 
Datum:   21-12-2005 11:16

Hallo,
Als het goed is gegaan ben ik sinds enkele dagen ingeschreven met mijn
Eribelle '87.
Voor mijn zwager ben ik een accu aan het inbouwen in zijn HK350 en stuit daarbij op een probleem dat ik al eerder in mijn Eriba Touring tijd ben tegengekomen n.l. als de accu wordt aangesloten op het daarvoor voorziene punt op de omvormer laadt de accu keurig op bij het rijden maar loop helaas leeg (ook met alle verbruikers uitgeschakeld) bij een geparkeerde caravan.
Ik heb dat destijds tot op de bodem uitgezocht en er ook een automatische oplossing voor gevonden ; hierna heb ik vele Tourings van clubleden en ook voor een dealer aangepast.
In Uw kring ben ik een nieuweling, mochten er mensen zijn die met ditzelfde ongemak zitten (een handschakelaar ertussen is ook niet alles) dan ben ik graag bereid met verhaal, foto's en daadwerkelijke hulp te assisteren.
mvrgr Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Sander 
Datum:   08-01-2006 19:32

P.S.
Voor de goede orde voeg ik nog even toe dat ik het heb over een accu die permanent in de caravan staat als voeding voor "stroomloze momenten" en die wordt opgeladen vanuit de auto tijdens het rijden.

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Rob 
Datum:   24-01-2006 01:28

Ik ben wel erg benieuwd waarom de accu leegraakt als er geen stroomverbruikers ingeschakeld zijn, Beste Sander wilt U misschien zo vriendelijk zijn ook aan te geven waardoor er in de door U genoemde caravans problemen ontstaan als er een permanente accu ingebouwd wordt??

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Sander 
Datum:   26-01-2006 20:39

Beste Rob;
Aan de voedingsapparaten die zijn ingebouwd zit ook de constante stroomdraad vanaf de auto aangesloten, dit om te bereiken dat wanneer de auto is aangekoppeld de 12V zaken zoals licht en pomp werken. Wanneer een extra accu vast in de caravan wordt ingebouwd dan wordt die uiteraard ook op deze constante stroomdraad aangesloten met als resultaat dat deze extra accu tijdens het rijden vanuit de auto wordt opgeladen; bij stilstand en zonder aangekoppelde auto fungeert deze "caravan" accu dan als stroombron ook zonder aansluiting op het "stopcontact".
Dat is handig als je b.v. in het donker aankomt of domweg geen zin hebt voor één of meerdere overnachtingen de kabel uit te rollen of dat de caravan geparkeerd staat zonder stroom.
Gebleken is nu dat ook een boordevolle accu na enkele weken volkomen leeg is gelopen.
Het probleem is het relais dat in het voedingsapparaat zit en dat de 12V verbruikers schakelt tussen accuvoeding en netvoeding.
Normaal gesproken schakelt dit relais de 220V in zodra die er is en schakelt pas over naar de accu als 222V ontbreekt.
Bij dit voedingsapparaat is het echter net andersom, het relais schakelt de accu in al die er is en schakelt pas naar 220V als de accu ontbreekt (leeg is).
Dat is natuurlijk niet de bedoeling als je een accu als reservevoeding inbouwt, voor dat ingeschakeld houden van de accu gebruikt het spoeltje van het relais zelf stroom, ong 70mA en dat is net genoeg om de accu leeg te laten lopen.
Het is een heel verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is.
Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Rob 
Datum:   06-02-2006 01:08

Beste Alex,

Het is mij in het geheel duidelijk, er is dus een verkeerd type voeding gebruikt om de accu op te laden als je "aan de paal" staat. Volgens mij is deze voeding bedoeld om te schakelen tussen "paal voeding" en auto voeding als er geen sprake is van een caravan accu. Het relais zorgt er in die situatie voor dat de voeding niet doorgekoppeld kan worden met de auto accu als de caravan aan de paal staat en ook nog aangekoppeld staat aan de auto.
In deze situatie een accu inbouwen is dus ook vragen om problemen. Waarschijnlijk is deze voeding ook helemaal niet geschikt voor het laden van accu's.

Ik gebruik een voeding/lader die als er geen 230V~ aanwezig is ook geen stroom uit de accu trekt, zodat ik ook geen last krijg/heb van een leeglopende accu.
Zodra de caravan aan de auto gekoppeld wordt en de motor van de auto loopt zorgt het signaal "geschakelde stroomaansluiting" op de 13 polige stekker ervoor dat de caravan accu met de auto accu ( via constante stroom aansluting) gekoppeld wordt en bijgeladen wordt. Zodra de motor dus uitgezet wordt kan er ook geen stroom meer lopen van de auto accu naar de caravan.

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Sander 
Datum:   06-02-2006 11:40

Beste Rob;
Sorry, Je hebt het niet goed gelezen/niet goed begrepen.
Deze Eribelle voeding wordt uiteraard niet gebruikt om de accu op te laden want dat kan helemaal niet, hij is er alleen maar om de caravan van 12V= te voorzien als er een "paal" aanwezig is.
Mijn bedoeling ( en ook de bedoeling van vele anderen ) was/is om een accu in de caravan te hebben die a) wordt opgeladen tijdens het rijden en die
b) automatisch de 12 volt voeding overneemt als er geen 220V aanwezig is.
Datzelfde systeem was er al jaren toen er nog geen sprake was van fabrieksmatig ingebouwde 12V voeding en er in het begin nog met de beruchte "blokbatterij" voor de waterpomp werd gewerkt; mensen bouwden toen zelf een aparte omvormer in van 220V~ naar 12V= en daar zat meestal ook een aansluiting voor de accu op. Niet om op te laden maar om als stroombron te dienen als er geen 220V voorhanden was.
Het door mij bedoelde probleem ontstond bij het verschijnen van deze fabrieksmatig ingebouwde 12V= voedingen toen men accu's aan ging sluiten aan de op het bedradingsschema voorziene accu aansluiting waar overigens ook de 12V constante stroom van de auto op zit aangesloten; ook de dealers kwamen hiermee te zitten.
Extreem gezien zou het zo zijn dat zonder aparte maatregelen bij aangekoppelde stilstaande auto na enkele weken de autoaccu leeg is.
Natuurlijk is dit wel te voorkomen, ik schrijf dit alleen maar om het duidelijk te maken.
Ik wil best verder hierover van gedachten wisselen maar vraag mij af of deze website hiervoor is bedoeld.
mvrgr Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Sander 
Datum:   06-02-2006 17:26

Att. Ron.
PS
Na je reactie nog eens aandachtig gelezen te hebben komt het me goed voor nog een paar regels toe te voegen aan mijn eerdere reactie..
In de originele fabriekssituatie van caravans met farieks ingebouwde 12V voeding (dus ook zonder extra caravanaccu) is het zo dat de caravan overschakelt naar accuvoeding (vanuit de auto dus) als de auto wordt aangekoppeld EN DAT OOK ALS ER NOG 220V VOORHANDEN IS.
Dit doen dus alle Eribelle's uit de tweede serie in de 90er jaren met uitsluitend 12V lichtpunten (muv de toiletruimteverlichting)
De eerdere Eribelle's uit de 80er jaren gaan daar niet onder gebukt want die hadden nog geen fabrieksingebouwde 12v voeding.;die hebben per lichtpunt 1x220V, 1x12V en 1stopcontact220V
Dat schakelen naar de auto is voor mij in tegenspraak met wat je zou mogen verwachten want voor mij heeft voeding vanuit het lichtnet (via de fabrieksomvormer) voorrang en komt voeding uit de accu pas aan bod als het lichtnet wegvalt (er niet is ).
LET WEL, dit onderwerp kwam aan de orde door mijn inbouw van een accu in een 350HK van 1997, zie het begin.
Welke caravan heb je en het interesseert me ook te weten op welk punt je jouw caravanaccu hebt aangesloten aan het 12V caravan systeem!
Ik hoop dat deze discussie ook voor anderen nog leuk en nuttig is.
Mvrgr Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Hendrik 
Datum:   11-02-2006 13:59

Hallo allemaal,
Wat betreft een accu in de eribelle heb ik een alternative oplossing toegepast d.m.v. zonne-energie. Het zonnepaneel (zie foto's) zorgt overdag voor het opladen van de accu, onafhankelijk van de auto. Minstens drie uur licht van twee speciale lampen van philips inclusief een nacht lampje.
Een kleine accu van een motorfiets is voldoende. Het systeem heeft een eigen circuit. Diverse systemen zijn te koop kijk bij google onder zonne-energie. Mijn systeem kostte twee jaar geleden 100 euro bestaande uit paneel, snoeren en twee speciale lampen, regelpaneel/aansluitkastje. De accu kost ongeveer 50 euro. Als je ook nog tv wilt kijken dan is dat ook goed mogelijk maar dan met meer panelen voor een grotere capaciteit, met een hoger prijskaartje uiteraard.
Om stroom te besparen heb ik de electrische waterpomp vervangen door een jerrycan boven waterniveau van de kraan te plaatsen in de kledingkast naast het wasbakje. Daarvoor heb ik onderin de jerrycan een waterslot met waterstop gemaakt, slangetje naar de kraan met contraplug erin en klaar is Kees.

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Evert Verboom 
Datum:   27-04-2008 01:00

Hallo, ik heb een Eribelle uit 1987 gekocht. Geen blokbatterijen, wel een omvormer van 220 naar 12 volt. Kan ik er nu vanuit gaan dat bij rijden achter de auto en dus op een parkeerplaats de waterpomp automatisch gevoed wordt door de batterij/accu van de auto?

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Willem Veneboer 
Datum:   27-04-2008 21:46

Hallo Evert,

Ik heb toevallig bij onze Tweety de hele electrische installatie nagelopen, zowel de 230V las de 12V.

De omvormer staat op het 230V en levert de 12V als deze op "de paal" staat.

De stroomkabel vanuit de auto komt uit in een electra doos in de toiletruimte en wordt daar gesplitst.

Het is nu de vraag of de constante stroomdraad (als het geen mistlamp is tenminste) nog aangesloten zit op het 12V circuit van de caravan.

Maar testen is denk ik vrij simpel. Achter de auto en een lampje inschakelen (lijkt mij)

Succes
Willem

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Sander 
Datum:   04-05-2008 13:17

De mij bekende 220V voedingen voor de waterpomp hebben allemaal een ingebouwd relais om te schakelen tussen netvoeding en accu/blokbatterij voeding; dit om te voorkomen dat er twee voedingen tegelijk ingeschakeld zouden kunnen zijn.
De accu (van de auto en/of caravan) of de blokbatterij zit aangesloten op de accu-ingang van deze voeding en de waterpomp op de uitgang hiervan.
Het is een kwestie van proberen om uit te vinden wat wel en wat niet is aangesloten.

Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: ton drieman 
Datum:   13-09-2011 14:27

Ik zou dolblij zijn met wat informatie over accu inbouwen
heb zelf een eriba triton 430GT.
en de accu staat er nog steeds naast. heeft me ook wat zekeringen gekost.
groet Ton Drieman Tel: 0639467200

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Sander 
Datum:   14-09-2011 09:56

Hallo Ton;

Las net je berichtje met verzoek om hulp, als je wilt kun je me rechtsstreeks benaderen op mijn email adres tinelex@orange.fr ; de 430 GT heeft ook zo'n voedingsapparaat zoals hiervoor beschreven, dus eerst accu uitputten en dan overschakelen naar netvoeding en dat is m.i. niet je bedoeling.
Ik wacht wel af
Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Han de Vries 
Datum:   23-04-2012 22:13

Ja, een accu in de caravan. Je kunt er boeken over schrijven. Ik heb een Eriba Triton uit 1991.
Sinds enkele weken heb ik een accu, een zonnepaneel en een regelaar ingebouwd en aangesloten.
De accu en het zonnepaneel zijn direct gekoppeld aan de regelaar. De regelaar regelt het laden van de accu en voorkomt (als het goed is) tegen overladen van de accu. De stroomgebruikers (het circuit van de caravan zelf) zit ook aan de regelaar gekoppeld. De regelaar begrenst ook de de belasting van het accu-zonnepaneel systeem en voorkomt dat de accu te diep wordt ontladen.
Dat systeem van accu/zonnepaneel/regelaar heb ik aangesloten op het schakelblok van de caravan, op het punt waaropm de vaste spanning van de auto is aangesloten. Die heb ik overigens afgekoppeld omdat ik via die verbinding een eerdere accu heb overladen.
Alles werkt. Ik heb nog geen ervaring op langere termijn. De accu loopt wel langzaam leeg en ik denk t.g.v. het relais waarover al eerder werd gesproken.

Alles werkt opde accu, behalve de waterpomp. Die doe het af en toe. Aan 'de paal' doet de pomp het altijd. Wie weet daarvoor een oplossing?

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Han de Vries 
Datum:   23-04-2012 22:16

Ja, een accu in de caravan. Je kunt er boeken over schrijven. Ik heb een Eriba Triton uit 1991.
Sinds enkele weken heb ik een accu, een zonnepaneel en een regelaar ingebouwd en aangesloten.
De accu en het zonnepaneel zijn direct gekoppeld aan de regelaar. De regelaar regelt het laden van de accu en voorkomt (als het goed is) tegen overladen van de accu. De stroomgebruikers (het circuit van de caravan zelf) zit ook aan de regelaar gekoppeld. De regelaar begrenst ook de de belasting van het accu-zonnepaneel systeem en voorkomt dat de accu te diep wordt ontladen.
Dat systeem van accu/zonnepaneel/regelaar heb ik aangesloten op het schakelblok van de caravan, op het punt waaropm de vaste spanning van de auto is aangesloten. Die heb ik overigens afgekoppeld omdat ik via die verbinding een eerdere accu heb overladen.
Alles werkt. Ik heb nog geen ervaring op langere termijn. De accu loopt wel langzaam leeg en ik denk t.g.v. het relais waarover al eerder werd gesproken.

Alles werkt opde accu, behalve de waterpomp. Die doe het af en toe. Aan 'de paal' doet de pomp het altijd. Wie weet daarvoor een oplossing?

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Fred Capel 
Datum:   24-04-2012 18:59

Wij zijn sinds eind vorig jaar de trotse bezitter van een Eribelle 430 TD uit 1995, en hebben hem in België gekocht en daarna ingevoerd, waarbij bleek dat het her-invoer was omdat hij oorspronkelijk weer uit Nederland kwam.
In de winter periode alle verlichting er uit gehaald, banken opnieuw bekleed en nieuwe gordijnen erin. Alles nagelopen, bedrading gecontroleerd en dat was echt nodig.

Vervolgens hebben wij aan de voorzijde en achterzijde 2 led richtbare inbouwspots geplaatst, en in de toilet ruimte, de disselbak en onder het kastje boven het aanrecht een led strip. Elk lichtpunt heeft een eigen dimmer.
Dit alles wordt gevoed door een 100 amp. accu die onder de zitting in het achterzitje staat. Een acculader/druppelaar voorziet de accu van stroom als dat nodig is.
Vanzelfsprekend wel wat veiligheden ingebouwd : hoofschakelaar, hoofdzekering, zekeringkastje waarop de verlichting en het waterpompje wordt verdeeld. En een 12 volt gelijkrichter voor de led strips.

Ook heb ik een digitaal uitlees metertje geplaatst om de nog aanwezige/verbruikte, nog te gebruiken amperages met gebruik van de op dat moment gevoerde verlichting nog kan branden etc. geplaatst.

De koelkast kan ook op de accu, maar we hebben hem in april gewoon op gas laten lopen. ( de koelkast heeft een 15 cm PC ventilator gevoed via de accu met handmatige aan/uit schakelaar en thermokoppel )
Led verlichting verbruikt zo weinig stroom dat ik denk dat we hiermee misschien 1x in de 3 weken een nachtje aan de "paal"moeten, maar dat gaan we van de zomer ervaren.


Eerst had ik het idee om met zonnepanelen te gaan werken, maar de investering en risico's daarvan, heeft mij doen besluiten het op bovenomschreven manier te doen.

Tot slot wordt de accu bewust niet via het rijdende voertuig geladen.

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Han de Vries 
Datum:   25-04-2012 13:40

Herstel: mijn Triton 410 GT is uit 2001 en niet uit 1991

Han de Vries

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Sander 
Datum:   27-04-2012 21:00

Att. Han de vries;

Zie tot mijn genoegen dat het artikeltje van enige jaren geleden toch nog steeds tot reacties leidt.
Dat het kleine relais de oorzaak is lijkt duidelijk (is te meten, 70mA/h) en daar is wel iets aan te doen.
Het overladen van de accu stelt mij voor een raadsel omdat opladen uit de auto (je komt altijd met een volle accu aan) mede wordt gecontroleerd door de regelaar in de auto waarbij de caravanaccu in principe qua spanning altijd iets achterloopt op de autoaccu door de spanningsval in de verbindingskabel.
Ik heb nooit enig probleem gehad met caravanaccu's van 26 Ah tot 90Ah, hoe is het overladen geconstateerd, met spanningsmeting ? Hou er dan rekening mee dat de uiteindelijke spanning makkelijk kan oplopen tot de uitschakelspanning van de regelaar i.e. 13.8/14.4 Volt zonder dat er sprake is van overladen. Mocht er belangstelling zijn voor verder contact t.a.v. dit onderwerp kun je me bereiken op tinelex@orange.fr ik heb nog wel wat info en ik geloof zelfs nog een omgebouwd printplaatje om van het ongemak van leeglopen af te komen.
mvrgr
Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Ad 
Datum:   16-09-2012 22:06

Beste allemaal,
Ik heb al 4 jaar 2 solarpanelen van totaal 100W / 5,5A op het dak van mijn Hobby 495UFE Exelent, met een 125Ah caravan accu voor alles aan `boord´ tevens een omvormer van 12V naar 230V / 1200W zuivere sinus spanning, waardoor ik zelfs de koelkast op 230V kan gebruiiken, om de accu optimaal geladen te houden heb ik ook tijdens het rijden de constante stroomdraad middels een 50A relais gekoppeld aan de accu, maar wel middels een spanningsregelaar van 10A zodat de accu niet overladen kan worden en ook niet ontladen kan worden! als de motor wordt uit gezet.

Zo simpel kan het zijn, gewoon een spanningsregelaar tussen de caravan accu en de laders / en de constanta stroomdraad van de auto

succes vriendelijke groeten van een, al 40 jaar vervent caravaner
Ad

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Geert Bok 
Datum:   09-11-2013 16:48

Dag allemaal,

wij hebben sinds kort een Eribelle 350 uit het jaar 86.
een oudje dus en van een scharrelaar gekocht. Dus weinig historie.
De verhalen heb ik geprobeerd te begrijpen maar ik schiet in algemene elektrotechnische kennis te kort.
De Belle heeft een 230 en een 12 volt circuit begrijp ik en er zit een automatische zekering tussen, maar waar begint die 12 V. gebeuren. Ik heb geen accu gevonden en ben wel van plan die te plaatsen. Met een druppellader. Laden vanuit de auto kan volgens mij met een 13 polig contact, de auto heeft dat wel en ik gebruik een verloopstuk naar de Belle die een 6 polige heeft.
Kan iemand mij hierover inlichten?
Met vriendelijke groet, Geert.

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Jan Willem 
Datum:   09-11-2013 17:40

Beste Geert,

Ik denk dat je een gewone Eribelle of een fasion hebt, de 350 dateert van later datum.
Van origine zit er geen accu in deze caravan. De 12V voor de verlichting, de koelkast en de waterpomp zit achter in de caravan, daar komt de kabel die aan de trekauto zit binnen.
Standaard zit aan deze caravan een 7 polige steker, het mistachterlicht (verplicht op deze caravan) werkt dan niet.
In de sectie documentatie van deze site zijn daar veel gegevens en tekeningen te vinden.
Wat wil je met de accu doen? Laat dat even weten dan kunnen we concretere antwoorden geven.

Groet, Jan Willem

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Geert Bok 
Datum:   11-11-2013 10:00

Jan Willem,

dank je wel, in middels weet ik dat de waterpomp het doet als de Belle aangesloten is op net.
Waarom ik een accu wil installeren is dat we op plaatsen willen staan zonder stroom en toch een paar dagen supply hebben.
Ik duik er nog eens dieper in met iemand die er meer kijk op heeft dan ikzelf. Ik lees ook diverse artikelen over het aansluiten van een 13 polige stekker, wellicht doe ik dat ok. We hebben nog even de tijd voordat we erop uit trekken.

Groet, Geert

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Sander 
Datum:   11-11-2013 15:02

Geert;

kijk bij toeval op de Eribelle website en zie dat het oude artikeltje weer eens in de belangstelling staat; heb je vragen, laat het weten. Ik heb de Eribelle niet meer maar had hem helemaal compleet met accu, netvoeding, 13 pool kabel, ventilator op koelkast etc.

Je mag, als je dat zou willen, óók direct mailen

Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: Accu IN Caravan
Auteur: Erik 
Datum:   13-11-2013 12:37

Tip ik gebruik een handige los powerstation die ik in de auto zet tijdens het rijden.

Nuair Avanty powerstation
De Avanty is een draagbaar energiestation dat u thuis (230V) of in de auto (12V) kunt herladen. Handig als noodvoeding (230V, 12V of 5V USB), luchtcompressor of zelfs als batterijlader. Met 400A accustarter.

Eigenschappen
•Accu-Booster (starthulp 400 Amp.)
•Ingebouwde compressor tot 18 Bar voor uw banden e.d.
•Oplaadbaar via 230 Volt adapter en 12 Volt aansluiting (beiden incl.)

Technische specificaties:
•1x 230 Volt tot 300 Watt
•2x USB 5 Volt
•2x 12 Volt Carplug

Ik neem 'm ook mee naar de wintersport. Accu's en strenge vorst geven problemen.
Ook heb ik gelijk een compressor als ik de caravan uit de stalling ga halen en een band zou te slap staan.

Reageer op dit bericht
 Gegroepeerde weergave   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 


 
 Reageer op dit bericht
 Uw Naam:
 Uw Email:
 Onderwerp:
 Bevestigingscode: