Nieuw onderwerp  |  Naar begin  |  Ga naar onderwerp  |  Zoeken  |     Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 
 Alko krik en kriksteun
Auteur: Jan Willem 
Datum:   06-04-2004 16:14

Heeft er iemand ervaring met de krik en kriksteun van Alko (246 059 AL-KO Wagenheber). Ik wil de steunen wel onder mijn Eribelle van 1988 bouwen maar ik weet niet of deze krik geschikt is. Het gaat mij er om in geval van een lekke band snel en veilig een wiel te kunnen wisselen.
Jan Willem

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: Ruud Bronneberg 
Datum:   09-05-2004 16:41

Beste Jan,
Gisteren zaterdag heb ik een krik gekocht merk ALko Wagenheber. Ik ben vandaag aan het passen en het meten begonnen maar het zal wel een haast onmogelijke klus worden gelet de hoogte van het draagframe en de schokbrekerplaat. die zit eigenlijk in de weg. De krik beugel die op het frame gemonteerd moet worden mag niet al te ver naar onderen uitssteken . Volgens het boekje hoeft de beugel ook niet uit te steken en mag zelfs korter gemonteerd worden Naar mijn mening is dan de insteek
mogelijkheid niet meer mogelijk. Toch ga ik eens proberen of mijn schaarkrik
van de auto een veilige optie is.. De mooie krik van Arko heeft een goe systeem.
De komende week ga ik me hierover beraden wat ik ga doen. Dan hoor je het wel. Heb je zelf inmiddels wat ondernomen? Zo ja hoor ik het graag.
Tekst RUUD BRONNEBERG

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: Jan Willem 
Datum:   09-05-2004 18:20

Ik heb het met een nieuwe schaarkrik (1000 Kg hefvermogen) geprobeerd.
Het probleem is dat het frame erg laag is, ongeveer 16 cm boven de grond met een volle band.
De krachten die bij een nauwelijks opgedraaide krik op de armen komen zijn gigantisch, dat is ook te merken als je hem opdraait, dat gaat in het begin heel zwaar.
Het is te doen maar ik ben niet echt enthousiast.
Een hydraulische krik is ook geen optie, die is te hoog, 18 cm minimaal.
Ik heb ergens gelezen dat je de caravan met de lekke band op een wig of "banaan" rijdt, (achteruit rijden) zodat de caravan wat hoger komt en hem dan met een schaarkrik kan opkrikken.

Ik ben benieuws of de Alko steunen onder de Eriballe te monteren zijn en dat het opkrikken dan lukt.
Moeten de steunen niet achter de as komen, want dan heb je geen last van de schokbrekers.
Is het deze krik die je gekocht hebt?
http://www.alko.de/fahrzeugtechnik/caravan/zubehoer/wagenheber.html

Jan Willem



Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: Ruud Bronneberg 
Datum:   09-05-2004 19:29

Beste jan,
Ja dat is de krik, het ziet er imposant uit, kan hem nog niet uitproberen.
Zoals ik al zei R voor het wiel heb ik last van de schokbrekersteun en bovendien steekt hij tever naar beneden verder als de beugelplaat van de as. Omgedraaid is hij tekort dan krijg je de stift niet in de rechthoekige behuizing. Links naast het wiel aan deurzijde zit je precies op de rand van de wielkast (onderaanzicht). Dat gaat in geenzins. Moet toch terug denken aan R van het wiel aan deurzijde. Ik zal m'n zoon nog eens vragen of hij een andere optie heeft. Mischien een eigen beugel maken .Ik heb er 72,50 euro voor betaald, in een caravanshop .
RUUD BRONNEBERG

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: Ruud Bronneberg 
Datum:   11-05-2004 20:58

De AL-KO kriksteun voor caravans.
De AL-KO kriksteun is volgens de fabrikant alleen geschikt voor caravans vanaf het bouwjaar 1980 waarbij de bevestigingssteunen op de chassisbalken worden gemonteerd.
vanaf 1990 zijn reeds gaten geboord in het chassis van het AL-KO draagframe van caravans zodat montage van de draagsteun erg eenvoudig is. In de handleiding wordt overigens uitgebreid bericht over de positie waar de draagbeugel geplaatst moet worden. Note: zorg ervoor dat de steun 2.5 cm onder het chassis uitsteekt. Alleen dan kan de stift van de krik in de draagbeugel geplaatst worden.
Het systeem zorgt ervoor dat wegglijden van de krik, indien juist geplaatst, tot het verleden behoort. Voorts in handleiding tal van voorschriften en veiligheidsvoorschriften.

Technische gegevens:
Minimum insteekhoogte is 8,5 cm
Maximale hefhoogte is 37,5 cm
Maximale draagvermogen 800kg.

Heeft iemand ervaring met deze krik ??
Zo ja, bericht eens hierover.
Tekst RUUD BRONNEBERG

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: Henk Cannegieter 
Datum:   18-12-2004 18:25

Jan Willem.
Mijn opmerkingen zullen voor de aanschaf wel te laat komen, maar voor het algemene beeld van de Alko krik wil ik de opgedane ervaringen toch niet onthouden.
Een aantal jaren geleden heb ik met de krik geprobeerd de caravan recht te stellen. Door aanhoudende regen was het wiel aan een kant verzakt.
Met behulp van de nodige planken en zo kon de caravan omhoog gekrikt worden. Op het moment dat het wiel los kwam duwde de krik de hoek- steun, die op het onderstel zit bevestigd "naar buiten". Omdat de onderste bout van de twee in het midden van de hoeksteun zit werd het onderste gedeelte van deze steun omgebogen.
Het omhoog krikken mislukte daardoor.
Later heb ik twee wangen aan de steunen laten lassen waardoor een ombuigen niet meer mogelijk is.
Een schets en een foto van de aangepaste kriksteun heb ik opgestuurd naar Kip Hoogeveen. Met de suggestie is niets gedaan want de steunen worden nog steeds"als vanouds" geleverd.
Succes, Henk.

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: student 
Datum:   09-05-2005 23:11

Beste,

Ik ben een student industriëel ingenieur en ik werk aan een project dat handelt over hefwerktuigen, meer specifiek over de schaarkrik. Het is echter zeer moeilijk daar informatie over te vinden. Ik ben er ijverig mee bezig maar kan iemand mij helpen met deze twee vragen:

- Hoeveel kg (of ton) kan een schaarkrik dragen of moet een dergelijk krik kunnen dragen? Welke aanpassingen moeten er gebeuren als de krik meer moet kunnen dragen?
- Analyseer de gebruiksvriendelijkheid van het ontwerp. Is er een tweestrijd tussen design en ergonomie?

De informatie die ik heb is vooral over de onderdelen van de schaarkrik, zoals over het soort staal of over de schroefdraad of ... Maar ik zou ook informatie moeten hebben die enkel is toegespitst op de schaarkrik. Met het minste ben ik al zeer tevreden.

Met vriendelijke groet,

Sander

Mijn email: sandervandendries@hotmail.com of sander.van.den.dries@student.groept.be

P.S. Mijn excuses als deze post ongepast is op dit forum.

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: Piet Krikker 
Datum:   10-05-2005 01:29

Uiteraard kun je ook eerst een leveller gebruiken om daarna de krik te plaatsen.

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: John 
Datum:   02-02-2009 15:09

Beste Henk,

Ik heb inmiddels dezelfde ervaring opgedaan als u. Ik ben danook zeer benieuwd naar de aanpassing. Zou u mij een schets of foto kunnen sturen?

Bij voorbaat dank,

John

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: Coert 
Datum:   15-06-2009 16:43

De krikjes van de vw seat en audi hebben het zelfde resultaat als de alko krik.
alleen dat de autokrik massaal op een autosloperij is te vinden.
dit zijn ook nog eens kleine opbergbare krikjes.
veel geld uitgeven kan altijd nog.

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: Mark 
Datum:   04-04-2013 20:20

Beste Sander

Op deze website heb je een overzicht van een heel aantal soorten schaarliften.

Groeten
Mark

Reageer op dit bericht
 
 Re: Alko krik en kriksteun
Auteur: Mark 
Datum:   04-04-2013 20:21

Beste Sander - website vergeten

Op deze website: www.garagekrik.com/schaarkrikken heb je een overzicht van een heel aantal soorten schaarliften.

Groeten
Mark

Reageer op dit bericht
 Gegroepeerde weergave   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 


 
 Reageer op dit bericht
 Uw Naam:
 Uw Email:
 Onderwerp:
 Bevestigingscode: