Nieuw onderwerp  |  Naar begin  |  Ga naar onderwerp  |  Zoeken  |     Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 
 KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Ruud Bronneberg 
Datum:   21-06-2005 23:35

Vandaag heb ik weer aan m'n belletje geprutst, zou Bruno zeggen.
Ik had het al aangekondigd dat ik de puntlampjes op de hoek van de disselbak zou vervangen.
Een jaar geleden heb ik gekozen voor het verwijderen van het ronde roostertje en heb toen een verlichting aangebracht.
Daar de behuizing van verchroomd plastick was, is toch weer gebleken dat dit geen duurzame optie was.
Nu heb ik een metalen verchroomde rand met een extra rubberen afdichting.
Ik heb de oude verlichting verwijderd en de nieuwe aangebracht met afdichtings rubber, die voor autoruiten wordt gebruikt. Die had ik nog liggen.
Deze kit die op een rolletje zit wordt door 3M geleverd en is in de autobranche verkrijgbaar. ( niet goedkoop)
Nu zal er geen vocht meer naar binnen dringen.
Het 10 watt lampje heb ik vervangen door 5 watt 12 volt.
Het 10 watt lampje was aardig zwart geworden. ( wordt te warm in een kleine behuizing)
De elektr. bedrading heb ik weer gesoldeerd aan de voet van de klem-lipjes waar het lampje ingeklemd zit.
Hier en daar wat zuurvrije vaseline aangebracht en ik kan weer de weg op.
RUUDBRONJANKABRON

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   28-06-2005 21:33

Ik moet weer aan m'n kraantje prutsen die van het aanrecht. Die weigerd weer af en toe lijkt weer defect.
Ik moet hem bijna 10 keer open en dicht draaien om het motortje van de waterpomp in werking te krijgen.
Nu heb ik daar zo eens over nagedacht wat het probleem kan zijn.
Enige tijd geleden heb ik ook een wat groter waterpompje gekocht met naar ik aanneem een groter motortje deze vergt een extra vermogen.
Nu vraag ik me af of de microschakelaar dit wel aan kan.
Ik ga eerst de kraan nu vervangen. Als het probleem zich blijft voordoen zet ik er een relais tussen.
Ook denk ik erover na om een drukknop te plaatsen die ik paralel aansluit.
deze bevestig ik aan de voorzijde van het aanrecht.
Heb ik het kraanje probleem weer?? Kan ik met een druk op de knop toch het waterpomje in werking zetten.
Tot zover mijn voornemens
RUUDBRON

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   30-06-2005 02:56

WATERAFDICHTING DISSELBAK-KLEP
Vanmiddag heb ik een afdichtingsrubber geplaatst op de rand van de opening van de disselbak.
Aan de bovenkant van de opening van disselbak is bij mij eeen aluminium
strip gemonteerd en afgekit met siliconenkit. Ik heb de kit verwijderd en een afdichtingsstrip op het horizontale gedeelte aangebracht. Ik heb voor de afdichting, de ruitenkit van 3 M gebruikt , tussen het klemmende gedeelte van de rubberenrand.
Hierna de linker vertikale rand, de onderste rand en de rechter vertikale rand voorzien van de rubberenstrip. Alleen aan de opstaande randen heb 3M kit gebruikt.
Na een regenbui ga ik de disselbak-ruimte controleren op lekkage. Hoop dat ik het water nu buiten de deur kan houden.
Note: De rubberen afdichtinsrand kan niet aan de klep gemonteerd worden!!! Niet genoeg ruimte. Indien van de disselkleprand 4 mm wordt verwijderd zal de montage wel lukken ??? Deze manier is niet mijn keus.
RUUDBRON

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   11-07-2005 22:43

DISSELBAK WATERDICHT
Vorige week heeft het flink geregend en de disselbak is droog gebleven.
In september ga ik de afdicht van het *hefdak* nader inspecteren.
Ik heb weliswaar geen lekkage van het dak maar het is mischien handig om voorzorgmaatregelen te treffen. Ik zag wel dat een plastic strip die de bevestiging schroeven verbergt was losgelaten. De strip is aan een kant sterk verkleurd.
De roestige schroeven/parkers worden dan verwijderd en door RVS schroeven vervangen.
RUUDBRON

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   18-08-2005 12:50

WINTERTENT AANGEPAST en geplaats aan de achterzijde van de ERIBELLE.
Ik heb sedert de aanschaf van mijn Eribelle Fashion altijd wat ruimtegebrek gehad. Heb toen besloten eens een wintertent te kopen die ik aan de achterkant van de Eribelle kan aankoppelen. Na wat zoekwerk op marktplaats vond ik een wintertent van de firma van der Horn.
1,5 X 1,5 m . Nauwelijks gebruikt. voor 75 EURO . Deze wintertent was aangepast, door de voornoemde firma, voor een voor mij onbekende caravan.
De aangepaste tentdoek en peesband heb ik losgetornd, van de wintertent.
Bij Esvo in Volendam heb ik een stukje dakzijl gekocht van pl.m. 1.50 m X 60 cm en heb dit nauwkeurig aan de wintertent genaaid.
Was ff wel wat werk maar klussie is netjes gelukt..
Waarom 1,5 X 1,5 m ?? Wel deze maat past precies aan de dichte zijde, aan de achtekant van de caravan..
Zo heb ik nog vrij uitzicht uit het zijraam.
Het is wel wat extra werk bij het installeren maar we hebben er veel profijt van. Denk maar eens aan de grote boodschap o.a
Ik denk dat het klussie ook te klaren is op een goede huishoudnaaimachine die elektronisch gestuurd is. Maar dan wel met hulp. Ik heb zelf een industrie naaimachine computer gestuurd met cervo motor. Kan heel langzaam en heel sterk naaien.
Naalddikte 90 en bij Esvo naaigaren gekocht voor tentendoek.
Het naaigaren bevat katoen om bij regen de naden waterdicht te houden.
Daar het naaigaren wat dikker is moet de spoelhuishouder bijgesteld worden. Hoe ? Spoel in houder plaatsen en aan stukje garen een rukje geven. Spoelhuis moet dan 2 a 3 cm zakken. Daarna de bovenspanning afstellen zodanig dat de naaiknoop in het middel van de stof zit.
Deze volgorde aanhouden.

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Jan de Vries 
Datum:   27-08-2005 22:43

WIELKAST REPARATIE.

Terugkomend van een korte vakantie naar een muziekfestival in Frankrijk ontdekte ik dat het hout onder ons rechter ("stuurboord") kussen nat was.
Het water kwam niet van boven, maar van onder. We hadden in Nederland inderdaad in een zeer pittige regenbui gereden.
Er bleek een scheur van ongeveer twintig centimeter aan de bovenkant van de wielkast te zitten. Waarschijnlijk ontstaan doordat het rechter wiel tegen de binnenkant is aangelopen of gestoten. Dat kan gebeurd zijn doordat de draagarm in het verleden krom is geweest. Die hebben wij twee jaar geleden laten vervangen.
Om deze scheur te repareren heb ik gekozen voor een dubbelzijdige behandeling. Binnen in de caravan heb ik eerst de strook, waar de bagagekleppen aan scharnieren, losgeschroefd en verwijderd. Daarna heb ik het tapijt dat op de wielkast is gelijmd, losgetrokken.
Na het schuren van de kunststof wielkast heb ik vervolgens een strook flexibel pvc over de scheur geplakt.
Daarna heb ik de onderkant in de wielkast aangepakt. Daarvoor moest het rechterwiel er af. Dat kon nadat ik de caravan opgekrikt had. Niet met de kriksteunen, want die zijn niet sterk genoeg om de hele caravan op te krikken. Met twee houtblokken onder de chassisbalken aan de achterkant heb ik de dissel met de hefinrichting van mijn oude trekker omhoog getild en zo kwamen wielen vrij. Al je geen trekker hebt kun je dit gedeeltelijk met de krik op het zwenkwieltje doen of in stappen, met een autokrik op houtblokken.
Nadat het wiel eraf was, heb ik de wielkast van onderen ingesmeerd met polyester, verstevigd met een stuk glasvezelmat. Tenslotte heb ik daar nog een laagje polyesterplamuur over heen gesmeerd en glad geschuurd, zodat er geen vuil aan vast kan blijven zitten.
Al zeg ik het zelf, het ziet er allemaal erg degelijk uit en ik hoop in een volgende vakantie de reparatie te kunnen testen in de stromende regen. Als de wielkast dan nog of weer lekt zal ik een nieuwe moeten monteren.
Dat lijkt mij ook geen eenvoudige klus, nog afgezien van de beschikbaarheid en de prijs van zo'n onderdeel.



Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   30-08-2005 23:23

Hallo Jan,
Het is altijd balen als je zulke reparaties moet uitvoeren.
Maar deze was noodzakelijk.
In de regel laat plastik zich niet goed behandelen met reparatie methode zoals polyester.
Maar vaak heb je geen andere keus.
Uit ervaring is mij gebleken dat je de polyester behandeling aan 2 zijden moet uitvoeren. Dan ook nog een voorbehandeling van gaatjes boren van 6 /8 mm naast de scheurlijn op een afstand van ong. 5 cm . Daarmee krijg je een verbinding door die gaatjes van de ene zijde met de andere.
Daarmee krijg je een sterkere verbinding. Bij het behandelen van polyester
kan je gebruik maken niet alleen van vezelmatten maar ook van glasvezeldoek. Ik zou dan kiezen voor het laatste. Deze vloeibare behandeling heeft dikte nodig om uit te harden. Dunne reparaties harden niet uit of nauwelijks.
Het is niet nodig en zelfs onwenselijk om het daarna met polyester plamuur na te behandelen. Zo ja moet de plek goed met een dekkende verflaag behandeld worden omdat de grijze plamuur hydroscopisch is. D.w.z neemt vocht op . Als het gaat vriezen zijn de gevolgen zichtbaar.
Het is niet aan te raden om het met een tectyl in te smeren. Als je er ooit nog wat aan wil doen gaat het niet meer.
Ik wens je veel succes met je uitgevooerde reparatie en dat het lang mag blijven zitten.Ik heb er wel vertrouwen in.
RUUDBRON

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Jan de Vries 
Datum:   31-08-2005 01:11

Hallo Ruud,

Jij hebt ook overal verstand van. Volgende keer vraag ik jou eerst om raad.
Ik zal de polyesterplamuur insmeren met een sterke dekkende verf en hoop dat alles blijft zitten.
Bedankt voor je tips.

Groetnis Jan



Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   06-09-2005 13:47

Hallo Jan ik heb nog even nagedacht over en mogelijke oorzaak van het probleem: gescheurde wielkas.
In mijn geval, heb ik na de aankoop van mijn Eribelle geconstateerd dat de multiplex deksel van de zitting uit de scharnieren waren gebroken waardoor de deksel direct op de wielkast rust.
Nu heb ik dat inmiddels geruime tijd geleden alle multiplexmateriaal van de caravan vervangen door een systeem waarbij het onmogelijk is dat de scharnieren eruit breken. Nu zou je kunnen denken dat het door mijn gewicht is veroorzaakt maar dit was reeds bij de vorige eigenaar bekend.!!Die had tussen de deksel en de wielkas een plank ertussen geschoven. Als je dan met een plof gaat zitten dan is schade aan de wielkast het gevolg.
Ik moet zeggen dat de fabrikant hierin niet succes vol is geweest.
Mijn constructie is 1 mm dikker en ik heb een ondersteuning gemaakt aan de scharnierzijde. Die heb ik gelijmd met 2 comp constructie lijm.
Het was wel een hele klus hoor.
RUUDBRON

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   08-09-2005 00:17

DE PLANKJES
De plankjes zoals Veronique die heeft omschreven zijn van vuren houtenvloerdelen gemaakt.
Goeie oplossing voor het instellen van de juiste hoogte.
Ik zou niet kiezen voor plankjes maar voor watervaste muliplex 18 mm.
bij de bouwmarkt waar ik vaak kom, zagen ze dit voor mij op maat.
Dan schuren en in de lak zetten.
Op een afstand van pl.m 8 cm van de korte zijde een gat boren nadat alle plankjes nauwkeurig op elkaar liggen. Voor een mooie afwerking een slotbout monteren van 8 mm. Indien verkrijgbaar van RVS
( De kans dat zo'n vurenhouten vloerdeel barst als er gewicht op staat is niet geheel ondenkbaar )
RUUDBRON

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: hans Gijsen 
Datum:   10-09-2005 10:10


Mijn eriba is aan het roesten.Het onderstel is niet gegalvaniseerd wel de dissel en de uitdraaipoten.wat kan ik hier het beste aan doen.Heeft iemand een goede tip voor mij

B.V.D.
hans gijsen

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   12-09-2005 00:13

Hallo Hans
Hier kan je echt alle kanten mee op:
Ik noem maar een voorbeeld.
Schuren lakken
Schuren tectyleren
Bij lakken gondverf lak.
Laten zandstralen en lakken
Niet schuren dunne tectyl dan dikke tectyl
En er niets aan doen.
Hangt af wat je caravan waard is.
Hou rekening met het feit er is reeds roestvorming.
Ga dat maar behandelen. Je bent eideloos bezig en of het gewenste resultaat bereikt wordt is vraag 2.
Berichten er is speciale roestverf in de winkel, wel daar heb ik geen ervaring mee.
roestvreters, die kreet heb ik ook al eens gehoord.
Hans ik weet ook niet hoeveel energie je er in wil steken.
Hou rekening met het gegeven dat de roest gewoon doorkruipt onder de lak. Dus aan jou de keus.
Succes.
RUUDBRON

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Sander 
Datum:   08-02-2006 13:20

Hallo Ruud;
Even een oude koe uit de sloot halen, dat kan niet anders omdat ik een nieuweling ben in dit gezelschap.
Met plezier in Forum vastgesteld dat ik niet de enige ben die hobbiet aan dit object.
De oude koe, het Kraantje !
In mijn inmiddels bijna 30 jarige Eriba ervaring hebi daar meermalen mee te maken gehad, soms tot wanhopig wordens toe.
Je idee over het wat grotere pomje met meer vermogen = meer stroom = grotere vonk bij uitschakelen lijkt mij zeker mogelijk maar ze doen het ook met het originele pompje.
Wat niet algemeen bekend is is het feit dat deze kraan/schakelaartjes demontabel zijn; je kunt dus bij het microschakelaartje komen om het schoon te poetsen en met een drupje contactolie weer tot leven te brengen.
Hoe te demonteren ? Leg een stukje hout naast de knop van de kraan zodanig dat de bovenkant van het blokje gelijk ligt met de onderkant van de knop.
Met een middelgrote schroevendraaier steun je op dat blokje en wipt de knop omhoog, die zit namelijk er overheen geclipt.
Heb je de kraan al vervangen dan kun op het droge oefenen met de oude kraan.
Mijn ergste ervaring hiermee was dat ik na het toepassen van de bovenstaande handelingen moest constateren dat ik nog steeds met het probleem zat!
Uteindelijk bleek de draad los in het soldeer te kunnen schuiven.
Ik heb overigens wel meer aan mijn geinobject gedaan (Eribelle 87), ingebouwde accu met ladingsindicator boven de koelkast,druppellader om de accu bij te houden wanneer 220V aanwezig, ventilator ter verbetering van het koelkastrendement, iets zwaardere rubbers in de as, 13 polige kabel, remschoenen en schokbrekers vervangen enz.enz. Mvrgr Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   08-02-2006 19:41

Alex
Zo te lezen heb je veel werk verricht aan je BELLETJE
Ja, dat heb je als je een hobbyist bent.
Terug komend op het waterkraantje ......
Het schijnt een euvel te zijn voor het model waterkraantje wat in de wasbak is gemonteerd.
Ik heb mijn kraantje de eerste keer ook uit elkaar gehaald alles schoon en gangbaar gemaakt en een paar weken later was hij weer stuk.
Ik heb hem voor 17 euro weer vernieuwd en nu is hij weer stuk.
Paralel over de spanningsdraad van het waterpomje heb ik een zware auto drukschakelaar geplaatst Dit is ook geen succes gebleken aanvankelijk werkte het prachtig maar na de winter ga ik kijken of er een wat zwaardere uitvoering van het waterkraantje te krijgen is. en ik koppel er meteen een relaischakelaar overheen. Het defect raken wordt mijn inziens veroorzaakt door een te zwaar waterpompje wat ik gemonteerd heb. die trekt teveel amp. als je de contactpuntjes ziet van de micro schakelaar in het waterkraantje begrijp je direct waar de oorzaak ligt. Je moet haast een vergrootglas ter hand nemen om ze waar te nemen. Na het plaatsen zal ik daar weer eens over berichten.

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Sander 
Datum:   08-02-2006 20:57

Ruud,
Leuk zo'n reactie.
Ja, je kunt natuurlijk een relais ertussen zetten, die dingen kosten bijna niets en kunnen best veel stroom schakelen.
Het is een kwestie van een paar draadjes, afhankelijk van waar je het relais onderbrengt.
Hoe zou een condensator, bv uit de onsteking van een auto, het eraf brengen?
Het proberen waard m.i. mvrgr Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   08-02-2006 22:47

Alex,
Daar heb ik nog niet over nagedacht maar daar zeg je wat.
De werking van de condensator over de contactpunten is geplaatst om het inbranden van beide contactpunten te voorkomen. De waarde van de condensator is zo gekozen dat nog het ene dan wel het andere contactpunt niet zal inbranden (minder vonken.)
Maar gelet het kalliber van beide contactpunten kan je concluderen dat die grote niet is in te bouwen in het waterkrantje. dus je zou dat extern moeten doen nou dan zijn we weer bij af. Het plaatsen van een relais die het waterkraantje schakelt kan dan geplaatst worden in het aanrechtkastje
waar de draden van het waterkraantje gekoppeld is aan de bedrading van de pomp.
je zou kunnen volstaan met een relais van een knipperinst. van de auto.Op autosloperijen verkrijgbaar.
In de autoshop zijn die wel wat prijziger.
Maar ik ga dat nader bekijken en breng dan wel weer verslag uit.
Ruud groet !

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Sander 
Datum:   09-02-2006 12:08

Ruud,
Nog even het vonken en de condensator.
Dit soort problemen komt altijd voor wanneer een stroomvoerende spoel plotseling wordt uitgeschakeld ( autobobine, ankertje van de pomp). Het plotseling wegvallen van het magnetische veld in de spoel wekt een spanningspiek op "de andere kant uit" en dat geeft de vonk. De condenstor hoeft niet persé direct bij de contactpunten te zitten maar mag best wat verder weg bv aan het kroonsteentje waarmee de kraandraadjes aan de verdere bedrading vast zitten. Qua waarde zou een autocondensator het proberen waard zijn.
Nu ik erover nadenk herinner ik me dat in de autoindustrie daar waar met schakelaars relais bediend worden diodes worden gebruikt over de spoelaansluitingen van de relais, de zogenaamde "blusdiodes". Ze moeten dan
wel "op hun kop" worden aangesloten dwz + diode aan -pomp etc.
Doe je dat verkeerd dan blaas je wel de diode op.
Het gebruiken van een relais zal wel iets verbeteren maar lost dus niet echt iets op en geeft op zich nog een paar vonkende contacten erbij; overigens meen ik dat die autorelais niet zo duur zijn, een paar Euro maar.
Over die diode moet ik nog eens even verder piekeren.
mvrgr Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   10-02-2006 02:23

Alex
Ik heb een auto relais geplaatst bij de accu van de auto om te regelen dat bij het uitschakelen van de motor ook de verbinding met de caravan wordt verbroken. Dat relais is van het merk BOSCH . Deze kan heel veel amp schakelen en was in de autoshop peper duur. Als ik er weer eens ben dan
noteer ik de prijs. zal ook kijken naar kleinere relais. Dan bericht ik hier wel weer over.
Het enige wat mij niet aanstaat is dat het wasbak kraantje zo'n miniscuul klein micro switchje heeft. Ik hoor en lees er heel veel klachten over.
Alex als jij enige kennis hebt van elektronica dan zou je toch zelf onderdelen kunnen kopen zoals radiografische afstand bediening voor het schakelen van een lamp. In dit geval de achtermistlamp.
Zouden dan de kosten hoger uitvallen als dat je de set van de firma Bosch koopt.
Bij Conrad kan je verschillende benodigde onderdelen wel kopen.
RUUD

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Sander 
Datum:   10-02-2006 19:09

Ruud,
Ik heb al sinds de aanschaf van mijn eerste Eriba (Touring 1983) ook een relais
in de voeding naar de caravan zitten, dat was toen nog 7 polig; nu in het 13 polige tijdperk heb ik er twee relais in zitten. In de constante plus draad en in de koelkastvoeding, kan ik die ook niet vergeten. Dat systeem bevalt mij prima en inderdaad, ik snuffel ook in de catalogi van Conrad (Fr en NL) voor spullen en heb daar o.a. ook relais uitgehaald.
Mijn Eribelle 87 heb ik op 13 polen overgezet, dat was wel wat werk maar nou ook weer niet zoveel; ik heb dat gedaan omdat je toch tegen onvoldoende capaciteit aanloopt met die 7 polen.
De mistlamp is dus nu ook geen probleem meer, gewoon de rechterplaats in de lampunit linksachter gebruikt en er zelf een midden contact voor de lamp bijgemaakt want dat zat er helaas niet in
Toegegeven, ik heb het spul allemaal bij huis staan en voldoende ruimte om alles binnen te doen; dat is naturlijk wel erg luxe!
Evengoed amuseer ik me prima met al dit soort klusjes dat ik ook wel eens voor anderen doe en inderdaad, die micro-microschakelaartjes geven nogal eens problemen. mvrgr Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Sander 
Datum:   27-02-2006 10:28

Hallo Ruud;
Nog even terug naar ons vonkende probleem; eerder heb ik al de suggestie "blusdiode" gedaan en gezegd dat ik daar nog eens naar zou zoeken.
Ik heb hier alleen een Franse Conrad catalogus, kan dus niet exact opgeven waar je zou moeten kijken in NL of D boekwerken.
Ik heb in de Franse op blz 458 gevonden wat ik zocht, staat in de hoek van de diodes en wordt hier Transil Diode genoemd, ze noemen het ook "lawinediode".
Het onderdeelnr is bv 06 39 55-82 en er staat een schemaatje bij, je kunt een brugschakelingetje erbij doen als je het risico van verkeerd aansluiten wil vermijden.
Verder zag ik van de week iets staan over de zekeringen in de Eribelle, toen ik daar op in wilde haken na nog even in mijn Fashion te nebben gekeken kon ik het hele onderwerp niet meer vinden; wat is daarmee gebeurd?
In mijn Fashion zit een wat ouder type zekeringautomaat met fase en nulleider ieder met een apart automaatje waarvan de handeltjes met elkaar zijn verbonden zodat welke van de twee ook schakelt ze toch allebei tegelijk uitvallen. Het hele ding heeft dus wel de dubbele breedte, dus van 2 modules. Latere versies en in ieder geval de Eribelle's van "95 etc hebben een modernere variant waar de fase en nul samen door één module gaan en daar zit dus ook maar één handeltje.
Er zit inderdaad geen aardlekbeveiliging bij hoewel daar wel plaats voor is, die kan er zo worden bijgezet; niet verkeerd om te doen want het beschermt wel afdoende ook bij een twijfelachtige stroomaansluiting op de camping.
Een 25A/30mA schakelaar is 2 modules breed, ik heb hem er bij mij bijgezet.
Ik meen dat ik de kreet aardlekschakelaar voorbij heb zien komen; even voor de goede orde, dit zijn "differentiaalschakelaars" die hebben om te werken géén aardleiding nodig en dat had de wat oudere aardlekschakelaar wél.
Groetjes Sander

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   27-02-2006 22:52

Hoi Alex,
Conrad zit ook op intermnet.
www.conrad.de of nl.
Over zekeringen in de kleine eribelle:
Die zit er bij mij ook in.
Veel kennis op dit gebied heb ik eerlijk gezegd niet.
Ik heb me wel bezig gehouden met de 12 volt installatie daar heb ik wel mee zitten stoeien. De laadstroomkabel vanuit de auto af dynamo naar de caravan is gezekerd met 30 ampere. Ik kan dus de accu van de caravan laden tijdens het rijden.
Maar ik maak hier geen gebruik van omdat een volle accu het wel een langweek-end doet.
Meestal is er wel 220 v aanwezig op een camping.
De kreet aardleksckakelaar is aan mijn aandacht voorbij gegaan.
Ik heb het niet gelezen.
Ik zal in de conradgids de diode opzoeken.
Ruud groet Alex

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: RUUD BRONNEBERG 
Datum:   14-04-2006 21:32

HEEFT U WEL EENS NAGEDACHT OM SPATLAPPEN VOOR DE AUTO : VOOR EN ACHTER OP DE AUTO TE MONTEREN ??
____________________________________________________________Ja vandaag heb ik spatlappen gekocht, origeel die bij de auto horen.
Steenslag tijdens het rijden veroorzaakt vele problemen denk maar aan lakschade problemen op de voorkant van de caravan en de steentjes die op spatten kunnen ook voor ruitschade zorgen.
De vorige eigenaar heeft zich nooit over de lappen ontfermd met gevolg dat je bij mij op de caravan lakschade sporen ziet. Links en rechts precies achter de achter wielen van de auto.
Bij de Fiat dealer betaalde ik 50 euro voor; voor en achter.
Montage voorschriften zijn bij geleverd.
Wel moeten de wielen er even af.
Dat ga ik morgen doen.
Cargo

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Véronique Huurdeman 
Datum:   05-06-2006 14:57

Beste allemaal,

Wij ontvingen onderstaand emailtje van A. Bruinsma:

Bij deze stuur ik drie foto's van veranderingen aan mijn eribelle.
Bedkastlade.
Tafelsteunen.
Serviceluiken l+r.
En voorverlichting.
De meeste ideeën heb ik van de Eribelle webside.
Verder heb ik er ook nog een neuswiel bij met kogeldrukmeter.
Deze is te koop op www.neuswiel.nl http://www.neuswiel.nl
Met vriendelijke groet,
A Bruinsma

De foto's van de heer Bruinsma vindt u in het foto-album!

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: wim moltmaker 
Datum:   17-07-2006 12:07

Dit probleem is mij bekend. Door het aanbrengen van een pompje met meer vermogen (aantal watts) het ik 2 kranen moeten vervangen omdat de microswitch in de kranen doorbrande cq niet meer werkte. Een duur grapje. Toen ik er achter kwam moest ik inmiddels de derde kraan vervangen. Dit werd mij te gek, dus een voetschakelaar geplaatst voor het aanrecht en de pomp vervangen door een lichter soort. Het probleem was toen over.

Graag had iik dit artikel eerder gelezen.

M.vr.gr. Wim

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Fred Geerling 
Datum:   11-08-2008 20:42

Beste mensen is het zinvol en goed om de caravan aan de onderkant in te smeren met tectyl voor een betere onderhoud of is dat niet nodig.

m.v.g. Fred

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: Marc en Eline 
Datum:   11-08-2008 23:09

Hallo Fred

Nou dat is het enige klusje wat ik ook nog even wil doen voor de vakantie.
Na een reparatie aan de onderzijde zag ik dat de verf op sommige plekken zo goed als nihil is.

Persoonlijk zou alleen niet kiezen voor een verstikkende verf of pasta zoals, tectyl.
Tectyl laten geen damp door en daardoor niet ademend (goed voor metaal)
In de bodem van een Belle zal altijd wel wat vocht zitten, je wil het niet voor niets opnieuw behandelen omdat het schade heeft of anders.
Zelf kies ik voor een schakelverf. Schakelverf is een vochtregulerende verf die zorgt dat het vocht nog door de verflaag kan verdwijnen / ademen.
Dus als je hout evt vochtig is is dit een goede oplossing.

Ik heb nog diverse kleuren schakelverf over van mijn huis dus ga ik dat erop smeren.

Als je op internet een pot koopt ben je rond de 25 euro kwijt, in de winkel is het wel duurder maar het voordeel is dat je de goedkoopste kleur kan nemen. Wie kijkt eronder...toch.

Succes ermee

Marc

Reageer op dit bericht
 
 Herstel doek hefdak eriba
Auteur: Frans 
Datum:   17-08-2014 22:44

Beste,

Graag ontvang ik tips mbt eventueel verven van tentdoek van het hefdak van mijn Eriba Triton. Het "weer" zit erin en de kleur oranje is behoorlijk vervaagd.
Bvd
Frans

Reageer op dit bericht
 
 Re: KNUTSELPAGINA deel 2
Auteur: erik 
Datum:   21-08-2014 08:44

TIP: Het "weer" op tentdoek kan je goed verwijderen met HG schimmelreiniger (spuitfles voor de badkamer) Ik had schimmelvlekken op klitteband van de luifel en na even spuiten, in laten trekken en naspoelen, waren de vlekken helemaal verdwenen.

erik

Reageer op dit bericht
 Gegroepeerde weergave   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 


 
 Reageer op dit bericht
 Uw Naam:
 Uw Email:
 Onderwerp:
 Bevestigingscode: